marit-kaapstad.reismee.nl

Werken met jongeren en genieten van prachtig Zuid-Afrika

Vandaag woon ik alweer twee maanden in Kaapstad! De tijd vliegt voorbij. Om de twee weken ga ik een blog schrijven om iedereen op de hoogte te houden van al mijn avonturen, dacht ik. Zoals jullie gemerkt hebben is dat niet gelukt. Het is zo lastig om in het bruisende Kaapstad de tijd te vinden om even rustig achter mijn laptop te gaan zitten. Hier dan eindelijk mijn tweede blog!

Naast mijn werk op het gebied van marketing en communicatie op het kantoor van Play Sport4Life geef ik les op ‘Winderemere High School’. Deze middelbare school staat midden in een ‘gangster’ wijk waar dus veel criminaliteit heerst. De jongeren op deze school komen uit deze omgeving, maar ook uit krottenwijken (Townships) zoals Khayelitsha. Khayelisha is de grootste Township in Kaapstad en betekent: ons nieuwe thuis. Ik vind het geweldig om met deze jongeren te werken. Ze hebben echt nog respect voor leraren. Natuurlijk zijn het pubers met een grote mond, maar heel anders dan op mijn middelbare school in Nederland bijvoorbeeld. Tijdens de dagen dat ik op die school werk geef ik les in ‘Life Orientation’. Dit houdt in dat we voorlichting geven aan de jongeren. Voorlichting over hoe ze met elkaar om horen te gaan, voorlichting over het gebruik van drugs en alcohol. Drugs is namelijk een groot probleem in Zuid-Afrika. Kinderen en jongeren gebruiken al op jonge leeftijd drugs. De populairste drugs wordt ‘Tik’ genoemd. Dit is crystal meth wat makkelijk verkrijgbaar is en vooral erg goedkoop. Kinderen en jongeren gebruiken deze drugs om even hun slechte thuissituatie te vergeten. Ze wanen zich even in een wereld waar alles goed is. Mijn eerste dag op ‘Winderemere High School’ heeft veel indruk op mij gemaakt. Veel jongeren kwamen naar mij toe en vroegen of ik eten voor ze had. Het grootste deel van de leerlingen gaat zonder ontbijt naar school en krijgen ook geen eten als ze na schooltijd thuiskomen. Er is gewoon geen geld voor. Vaak hebben de jongeren geen ouders meer en wonen bij opa, oma, oom of tante. Er wonen vaak tientallen mensen in een ‘sjek’ (in elkaar geknutseld huisje van hout en golfplaten). Daarnaast moeten de jongeren uit de krottenwijken ver reizen om naar school te kunnen en dat kost ook geld. Soms deel ik samen met mijn coach brood uit in de pauzes. Dit is zo gaaf de jongeren zijn enorm dankbaar.

Op zondag ga ik naar verschillende kerken in Kaapstad. Op dit moment ga ik met een vriend ‘Mozes’ naar de Hillsong Church. Mozes woont al heel zijn leven in Kaapstad en heeft altijd van alles te vertellen. In deze kerk gaat het er iets anders aan toe dan in Nederland, maar er wordt goed over God gepraat en ze lezen er uit de Bijbel. Iedere zondag gaan er huisgenoten mee naar de kerk welke normaal nooit gaan dat is wel gaaf. In de Hillsong Church wordt er in het Engels gepreekt, wat toch wel beter te volgen is dan een Afrikaanse preek. In de weekenden en in de schoolvakanties assisteer ik bij sportevenementen voor de armste kinderen uit Kaapstad. Dit is zo gaaf. We spelen met de kinderen, maar praten ook met elkaar. Ze zijn zo grappig, ze blijven maar aan je kleven en willen alleen maar met mijn haar spelen. Omdat ze zelf kroeshaar hebben voelt mijn haar heel zacht aan voor hen. Ze bleven maar met mijn haar spelen. Ik dacht dat ik met de kinderen zou gaan spelen, maar de kinderen speelden met mij. Ze zijn ook heel open en vertellen alles wat er thuis gebeurt. Dit is heftig maar aan de andere kant ook mooi om een luisterend oor te bieden. Ik merk heel erg dat de kinderen behoefte hebben aan aandacht en gewoon even een knuffel. Vaak krijgen ze thuis geen liefde en aandacht, omdat er teveel mensen in een huis wonen, ouders niet meer leven of gewoon niet naar hun kinderen omkijken.

Naast sportevenementen doe ik in de weekenden vooral veel leuke dingen met huisgenoten. Naar Kaap de goede hoop, surfen, uit eten (wat hier heel goedkoop is), prachtige nationale parken bezoeken, zons- op en ondergang bekijken vanaf Lions Head of Signal Hill, bergklimmen, wijnproeverijen, kajakken met pinguïns en natuurlijk naar het strand want het wordt steeds warmer in Kaapstad! Ook ben ik naar Hermanus geweest met neef Tim. Hermanus is een klein dorpje aan de kust en is beroemd om de vele walvissen die er te zien zijn. Wat een enorme beesten zijn dat. Knap zijn ze niet, met hun enorme pokken maar wat een grote beesten. Heel gaaf om te zien. Ook heel leuk dat een bekende uit Nederland een kijkje in mijn leven hier neemt! Het is nog steeds erg genieten in Kaapstad en de dagen vliegen voorbij. Aankomend weekend ga ik naar Robbeneiland waar voormalig president Nelson Mandela vast heeft gezeten. Het weekend daarna ga ik met een paar vrienden de Garden Route rijden. Dit is een van de mooiste routes in Zuid-Afrika met prachtige ongerepte natuur. Zin in!!

Reacties

Reacties

Miriam

Leuk om zo je belevenissen mee te lezen Marit! Wat indrukwekkend zeg.. Maar ook heel mooi! Groetjes he :)

rojo

Fijn dat je het zo heerlijk hebt. Genietse xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!