marit-kaapstad.reismee.nl

Begin me al een echte ´local´te voelen

Ik begin me al een echte ‘local’ te voelen hier in Kaapstad. Zonder navigatie door de stad rijden, bekenden tegenkomen op straat, overal een praatje maken en de leukste eettentjes weten. Ik begin me hier steeds meer thuis te voelen en dat geeft tegelijkertijd een weemoedig gevoel dat het over 6 weken alweer afgelopen is.. Afgelopen maand is weer voorbij gevlogen. Van Skydiven, een route trip langs de prachtige ‘Gardenroute’, een krokodillen boerderij bezoeken en zelf zo een monstertje vasthouden! Skydiven was ook zo gaaf. Met een mini vliegtuigje de lucht in en boven de wolken naar beneden springen. Wat een gek gevoel is dat. Niets onder je voeten voelen en een vrije val naar beneden, dat gevoel is gewoon niet te omschrijven. Heel gaaf!

Een hoogtepunt van vorige maand is wel dat ik samen met mijn stagecoach en twee vriendinnen een sloppenwijk heb bezocht waarin een brand was geweest. Een vader van vijf kinderen is omgekomen in de brand toen hij zijn zoontje wilde redden. Het huisje stortte in, de zoon gered, de vader overleden. Erg heftig. Toen we het huisje bezochten zag ik vijftien kinderen in een kleine afgebrande ruimte. Neefjes, nichtjes, vriendjes en vriendinnetjes. De rook was nog goed te ruiken. We kwamen op het idee om de kinderen van de overleden vader mee te nemen naar de dierentuin. Zo kon de oma, welke voor al de kinderen zorgt, ook even uitrusten. De kinderen vonden het geweldig! Ze waren nog nooit buiten hun sloppenwijk geweest. Ze keken hun ogen uit. Ook mochten ze een ijsje uitzoeken. "Mogen we echt alles kiezen?" Vroegen ze. Natuurlijk! Een jongentje nam een Magnum ijs. Hij was er zo blij mee dat hij het papiertje waarop ‘Magnum’ staat meegenomen had naar huis. Toen we de kinderen thuisbrachten rende het jongentje naar zijn oma en zei: ‘Kijk oma ik heb vandaag een echte Magnum op!’. Wat een enorme dankbaarheid kennen die kinderen.

Het is nu heerlijk zomer in Kaapstad. De temperatuur is elke dag tussen de 26 en 33 graden, goed te doen! Deze week is het ‘Holiday Program’. Het kantoor waar ik stage loop is gesloten en we helpen alleen nog maar met sportactiviteiten op verschillende sportvelden in en rond Kaapstad. Ik geniet er enorm van om met de kinderen te spelen en zij ook. We spelen spelletjes met ze, praten met ze en delen eten uit. Erg indrukwekkend wat deze kinderen allemaal meemaken. Ze zijn heel open en vertellen over wat er thuis gebeurt. Dat maakt het werk soms wel lastig, omdat je de kinderen het liefst mee naar huis wil nemen en ze wil beschermen tegen alle gangsters, geweld drank en drugs. Gelukkig kunnen we door middel van het sporten en het samen zijn de kinderen even een goede tijd geven en met ze praten. Hopelijk zien ze door onze verhalen en alle voorlichting in dat je geen gangster of prostitué hoeft te worden om aan geld te komen en dat het niet normaal is dat je hard geslagen wordt door je ouders. Wel zijn deze kinderen enorm dankbaar en blij met het weinige wat ze hebben en genieten enorm van het samen sporten.

Dit is alweer mijn laatste stageweek. Volgende week op vakantie naar buurtland Namibië. Twee weken rondtrekken door dat prachtige land vol woestijn, dieren en ander natuurschoon. We hebben met een leuke groep twee grote 4x4 auto’s gehuurd met tenten bovenop. Het is er 40 graden dus dat zal wel even wennen zijn. Zin in!!


Reacties

Reacties

Jolanda

Mooi! Geniet nog! En zeker in Namibië xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!